Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hur väljer ni rätt vinterdäck?
När ni ska köpa vinterdäck, vad brukar ni titta på först? Är det pris, grepp, däckmärke, ljudnivå eller hur däcken fungerar på snö och is? Jag tycker att det finns väldigt många alternativ och skulle gärna höra hur andra resonerar när de väljer vinterdäck till bilen.
Reply
När jag väljer vinterdäck försöker jag framför allt hitta en bra balans mellan grepp, kvalitet och pris. För mig är det viktigt att däcken fungerar bra på både snö och is, men även känns stabila på våta vägar. Jag brukar också kontrollera mönsterdjup, däckets ålder och vilka dimensioner som passar bilen innan jag bestämmer mig. Ljudnivå och komfort spelar också roll eftersom jag kör ganska mycket under vintern. Jag tycker dessutom att det är viktigt att känna till vilka krav som gäller och kontrollera däcken regelbundet under säsongen. Därför brukar jag läsa om Regler och säkerhet innan vinterdäcken monteras.
Reply
Jag tänker ungefär likadant när jag väljer vinterdäck. För mig är det viktigt att hitta en bra balans mellan grepp, kvalitet och pris, samtidigt som däcken passar bilen. Jag brukar även kontrollera mönsterdjup och skick innan säsongen börjar. Att känna till aktuella regler känns också viktigt för säker vinterkörning.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)